Ergonomi för effektivt arbete
• ont i rygg och nacke är vanligt bland kontorsarbetare
• välbefinnandet kan förbättras med lite enkla justeringar
• att använda skärmhållare gör det lättare att skapa en ergonomisk arbetsplats och därmed lindra smärta
Hur är ergonomin på jobbet?
Har du också problem med smärta i rygg och nacke? Om du är heltidsanställd på ett kontor tillbringar du troligen runt 1 700 timmar om året vid skrivbordet. Därför är det inte heller förvånande att nack- och skelett problem står för cirka en fjärdedel av sjukdagarna som tas ut i Tyskland, visar en undersökning från det tyska sjukförsäkringsbolaget DAK. Enligt studien är de vanligaste klagomålen rygg- och nacksmärtor orsakade av felaktig sittställning.


Vad kan du göra för att öka ditt välbefinnande på kontoret?
1. Arbeta under korrekta ljusförhållanden som kan skräddarsys för dig

2. Ventilation och rumstemperatur kan också påverka välbefinnandet

3. Utför ditt arbete så tyst som möjligt
Enligt Federal Institute of Occupational Safety and Health, bör ljudnivån på ett kontor ligga mellan 55 och 70 db. Denna nivå är lätt att överskrida genom samtal mellan kollegor, telefonsamtal, datorer, skrivare och luftkonditionering. Dessa störande ljud kan störa koncentrationen och därmed sämre arbetsresultat. Oftast är kontoret utformat på ett förutbestämt sätt och god akustik måste anpassas i efterhand. Ljudabsorbenter i form av väggar eller speciella material för väggar och golv kan rekommenderas. Möbler och växter kan också förbättra rummets akustik.

4. Kontrollera och förbättra din arbetsplatsergonomi


Några viktiga saker att tänka på vid ergonomiskt bra val av produkter till arbetsplatsen:
- Datorn ska ha låg ljudnivå
- Det finns många olika typer av ergonomiska tangentbord att välja mellan, som underlättar på olika sätt, beroende på om man har problem i underarmen, handleden, fingrarna eller nacken.
- Moderna, ergonomiska tangentbord finns som delade eller utformade på andra sätt. Tangentbordets placering ska vara så att underarmarna vilar mot skrivbordet för att avlasta belastningen på handleden, samt vara i rät vinkel mot överarmarna. Tillbehör som handledsstöd och musmattor med inbyggt stöd hjälper till att skapa ännu bättre ergonomi.
- Hur skärmen är placerad är också viktigt ur ett ergonomisk perspektiv. Både höjd och lutningsvinkel ska vara lätt justerbara så att det passar individuellt. Användaren ska kunna se skärmens övre och nedre kant samtidigt. Flexibla skärmhållare som kan fästas på bordet är ett mycket bra hjälpmedel för att få en bra skärminställning. Att använda en skärmhållare skapar även mer utrymme på skrivbordet och gör det lätt att ställa in skärmen på ungefär en armlängds avstånd som ofta rekommenderas. Användarvänliga skärmhållare bör passa skärmar med ett minsta diagonalmått på 24″ (för vanlig textbearbetning) och maximalt 27″ (för grafisk design). Miljömässigt hållbara skärmhållare är tillverkade av återvinningsbara material som t ex aluminium. Även om detta gör tillverkningsprocessen mer komplex, blir det extremt lång livslängd och materialet är återvinningsbart till 100%.

Finns det fler sätt att få bättre ergonomi i ditt dagliga arbetsliv?
- ta trapporna istället för hissen
- ta alla tillfällen som ges att stå upp och gå några steg, t ex genom att placera skrivaren en bit bort eller gå och prata med kollegorna istället för att ringa till dem
- gör små, mjuka stretcher ofta - det finns massor av bra tips på rygg- och nackövningar online
- rör på fötterna när du sitter vid skrivbordet
- ta en kort promenad utomhus på lunchen för att få nytt syre till kroppen
- apropå syre, om det går, vädra kontoret regelbundet
- om du inte har möjlighet till en lunchpromenad, parkera gärna så långt bort från ingången som som möjligt eller ännu bättre cykla eller promenera till jobbet om du har möjlighet till det.

§ The law on ergonomics
: The Ordinance on Workplaces tipulates in detail how a workplace should be set up. The most important points are: Appendix 6, Measures for the Design of DSE Workstations, Section 3, Risk Assessment, Section 3a, Setting up and Operating Workplaces, Section 4, Special Requirements for the Operation of Workplaces, Section 5, Protection of Non-Smokers and Section 6, Instructions for Workers.
DIN EN ISO 10075: This standard applies internationally and shows the ergonomic principles regarding mental workload and stress in detail.
DIN EN ISO 9241: This standard is known as the “human-computer interaction” standard. It regulates the ergonomic requirements for office work with visual display terminals.
If you have any questions relating to ergonomics including its design and implementation, please request a confidential meeting with your occupational health professional, safety representative or a certified ergonomics consultant.
Läs mer om DURABLE skärmhållare nedan.
Beställ direkt från någon av våra återförsäljare.
En kort sammanfattning av fördelarna:
- flexibla och lättjusterade
- enkelt att sätta fast skärmen i klickfästet
- ordning och reda på kablarna med hjälp av kabelklämmor
- lång livslängd tack vare högkvalitativ aluminium och premium plast
- patentsökt skärmfäste
- kvalitet "Made in Germany"
- unik 10 års garanti