
Guide för hemmakontoret: juridiskt perspektiv, utrustning och användbara tips
- Utbud och efterfrågan på utrustning för hemmakontoret har konsekvent ökat de senaste åren
- Hybridarbete som en följd av Corona-pandemin accelererar trenden
- Vilka strukturer kan hjälpa dig att arbeta effektivt hemifrån?
Är hemmaarbetet det nya normala?
- Ingen pendling
- Bättre koncentration än i (öppna) kontor
- Mer flexibel balans mellan arbete och privatliv
- Ingen tydlig avgränsning mellan arbete och fritid
- Potentiell distraktion orsakad av familjemedlemmar
- Brist på direkt samordning med kollegor
Att inreda ett hemmakontor – utrustningen är nyckeln
- Teknik: Du kan naturligtvis inte arbeta på distans utan internetuppkoppling. Olika kommunikations- och projektledningsverktyg är också användbara.
- Miljöpåverkan: ljus, temperatur och ljudnivåer är också viktiga faktorer som påverkar produktiviteten. Speciellt ljusförhållanden uppfyller inte minimikraven, varför en bra bordslampa kan hjälpa till att skydda din syn och ditt välbefinnande.
Mer om den perfekta arbetsmiljön >> - Skrivbord: (multi-)funktionella produkter är särskilt önskevärda för små arbetsytor. Att följa clean desk -principen är också ett bra sätt att bibehålla mental klarhet. Smarta produkter kan hjälpa:
Att arbeta hemifrån - från ett juridiskt perspektiv
- Ömsesidiga beslut: arbetstagaren och arbetsgivaren måste vara överens om arbetsplatsen ska flyttas från kontoret till bostaden.
- Obligatoriska raster: som arbetstagare har du rätt till rast efter max fem timmars arbete.
- Utöver raster har du också rätt att ta kortare pauser från arbetet, en kaffestund eller en bensträckare. Hur långa eller många pauser du får ta står det inget om i lagen. Däremot är arbetsgivaren skyldig att organisera arbetet så att du som arbetstagare kan ta de pauser som behövs.
- Tillgänglighet: den anställde bör vara tillgänglig under avtalad arbetstid; men behöver inte vara tillgänglig på fritiden.
Guide för hemmakontoret - så här organiserar du arbetet på bästa sätt
Vanlig morgonrutin: börja varje arbetsdag vid ungefär samma tid. Det hjälper dig att upprätthålla en rytm och ditt team kan vänja sig vid din tillgänglighet.
Hur behåller du fokuset när du jobbar hemifrån?
Frisk luft och träning: få lite frisk luft innan du börjar jobba. Att ta en promenad runt kvarteret eller en snabb cykeltur är ett bra sätt att börja och hjälper dig att behålla koncentrationen hela dagen.
Ställ dig upp och rör på dig ofta: även om du är uppslukad av ditt arbete är det viktigt att du ställer dig upp och rör på dig regelbundet. Sikta på ungefär 5 minuter per timme. Du kan se telefonsamtal som en möjlighet att gå runt i lägenheten. Glöm inte att hålla dig hydrerad; ta en varm eller kall dryck från köket med jämna mellanrum.
Hur inreder man en ergonomisk arbetsplats?
Det krävs mer än en bärbar dator för att skapa ett hemmakontor - helst ska du ta med dig en bildskärm från kontoret och ställa in den hemma. Det minskar inte bara belastningen på nacke och rygg, utan gör också att du kan arbeta effektivare.
Var är den bästa platsen för ditt hemkontor?
Hitta en bekväm plats: Ergonomiska stolar är idealiska, men få av oss har kontorsstolar hemma. Använd en stol med ryggstöd och försök att alltid sitta i en upprätt och bekväm position vid bordet. Arbeta inte från sängen. Även om det kan verka väldigt bekvämt den första halvtimmen kommer det att belasta ryggen på lång sikt och inverka negativt på din motivation. Ytterligare tips för en ergonomisk arbetsplats >>
Hur håller du kontakten med dina kollegor?
Resolve issues by phone: There are some things you would normally simply discuss in person with your colleagues or co-workers. Do not write e-mails about them; call the person or organise a video conference. That makes it easier to avoid misunderstandings and helps maintain the vital personal contact between colleagues.
How can I switch off after work?
Lös problem via telefon: det finns vissa saker som du normalt sett skulle diskutera personligen med dina kollegor eller medarbetare. Kommunicera inte genom e-post om allt, utan ring personen eller ordna en videokonferens. Det gör det lättare att undvika missförstånd och bidrar till att upprätthålla den viktiga personliga kontakten mellan kollegor.
Hur kan du arbeta effektivt hemifrån när familjen är där?
Upprätta regler: de flesta människor är inte ensamma hemma under arbetstiden. Därför är det bra att komma överens om regler med familjen eller de personer som du bor tillsammans med, så att du kan arbeta utan att störas. En stängd dörr kan till exempel betyda "stör inte".
Hur kan du följa dataskyddet när du arbetar hemifrån?
Bestämmelserna om dataskydd gäller fortfarande när du arbetar hemifrån: naturligtvis omfattas du av samma dataskyddslagar när du arbetar hemma och på kontoret. Lämna inte dokument öppet liggande hemma och lås datorn när du lämnar arbetsplatsen. Du bör inte ringa konfidentiella samtal inför din familj eller de personer du bor tillsammans med.
Vad är det bästa sättet att arbeta hemma?
Hitta din egen väg: vissa tycker att det är viktigt att göra sig i ordning varje morgon som om de skulle pendla till jobbet, så att de känner att de går till jobbet och inte sitter hemma. Andra föredrar en bekväm klädsel. Vissa tycker att det är lättare att ignorera distraktioner än andra. Du kan prata med dina kollegor för att få veta hur de hanterar situationen. Alla måste dock hitta sitt eget sätt; en situation som de känner sig mest bekväma med. Sätt upp de regler du tror att du behöver och försök att hålla dig till dem. Om du saknar personlig kommunikation med dina kollegor kan du ordna ett videosamtal under kafferasten för att prata med dem om olika saker, precis som du skulle göra på jobbet.